Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
Kita tidak mampu melihat Allah dengan mata kasar kita tapi lihatlah Allah dengan mata hati kita. Allah 'hadir' dalam setiap hati dan jiwa hamba-hamba yang mengharapkan keredhaanNya. Allah bersama di setiap langkah, di setiap nafas hamba-hamba yang mengharapkan cinta dariNya. Maka 'bawalah' Allah dalam setiap urusan kita.

Manja

Assalamualaikum semua.. Salam mukadimah, salam mujahidah, dan salam 1 malaysia   (NO way!!!!)

Ok, merujuk kepada tajuk entry kali ni, tuan punya blog nak cakap pasal manja je, yela takkan tibe2 nk cakap pasal ayam plak lain la kalau ayam tu sejenis binatang yang ada sifat-sifat manja macam kucing. Dari jauh datang, gesel2 kat kaki orang. Tapi secara azalinya, ayam akan patuk2 orang instead of gesel2. Kalau kucing aku boleh terima lagi walaupun ayam tu pun haiwan berbulu jugak. can you imagine???. ^apa aku merepek ni bedah...^

Dalam satu perbualan lazim yang selalu aku alami di awal perkenalan dan kadang-kadang di akhir perkenalan.hehe

Orang: Mija ada berapa orang adik beradik?
Aku: 6 orang, mija seorang je perempuan (ntah knp aku msti ckp aku sorg je ppuan, best sgt ke jd sorg     ppuan dlm adik bradik??? )
Orang: Oh ye? mesti manja kan?
Aku: haaaa?? xdelah, adik mija lagi manja.

yes!!! its true kawan2. walaupun aku ditakdirkan dilahirkan sebagai the only daughter in my beloved family, aku tak rasa pun aku ni dimanjakan. Kalau nak dibandingkan adik aku yang paling kecik, adik aku tu lagi manja, tidur dengan ayah lagi sampai sekarang. Mak Ayah aku tak pernah manjakan aku lebih-lebih. Mungkin sebab aku dah start stay hostel masa umur 13 tahun sampai la sekarang aku dok jauh dari diorang, so tak sempat nak manja2. So dari umur 13 tahun, aku dah start manage diri sendiri. ape orang kata , berdikari. Dah start basuh baju sendiri, manage duit belanja sendiri, beli barang keperluan sendiri. Lagi-lagi mak ayah aku jarang datang jenguk aku kat hostel bawak makanan, bawak sabun basuh, bawak pensel, buku ke macam kawan2 yang lain...memang jarang!! sebulan sekali pon memang xde. Kadang2 je tu pun kalau memang dah terpaksa.Dulu aku ada jugak sedih tgk family org lain datang, jeles. Pastu dok termenung sorang2 tengok family diorg datang, bwk makanan, bawak buah. ada gak bawak anak2 diorang keluar.huhu

Tapi, sekarang aku dah sedar, tu cara diorang nak didik aku supaya jadi berdikari, jadi perempuan kuat dan  gagah. Terima kasih mak ayah. Didikan tu sangat berguna dalam kehidupan aku sekarang Yelah, dalam meniti alam kedewasaan ni, aku kena fikir pasal diri sendiri dengan sendiri, buat keputusan sendiri, lagi-lagi kena pilih mana yang baik n buruk. Tu semua aku buat sendiri tapi tanpa ketepikan family. Nak kerja kat sini pun aku mintak permission diorang. sebab aku anggap restu mak ayah tu lebih utama. InsyaAllah perjalanan hidup aku di kemudian hari pun jadi lancar. Alhamdulillah.. Yes, there are number one for me. 

Aku pulak jenis yang takkan suka manjakan diri. Sakit ke aku malas nak layan. kalau betul2 tak larat baru aku g makan ubat,g klinik ke...eh, dh lama aku tak g klinik. klinik tu ape ek? hahaha. Baca buku pun pasal perang-perang, lebih terdorong ke arah biografi pejuang-pejuang hebat zaman Rasulullah. Lebih adore Khalid Al walid, Sultan Al Fateh, Salahuddin Al ayubi. Aku takde pun lagi buku pasal Saidatina Khadijah, Siti Aisyah, Rabiatul Adawiyah.Tapi takdelah aku tak adore mereka, serikandi-serikandi hebat...eh, aku ni spesies mana?? -_-'

Dah la, tak nak membebel lebih2. Hari ni kerja, sabtu. Macam biasa rasa malas tu lagi banyak dari rasa rajin. badan pulak sakit2, lemah. Lepas meeting ISO semalam la sakit2 kt bdn ni dtg....ape ke halnya?

Nota: Sebenarnya aku ada seorang kakak kandung, tapi dia dijemput semula oleh Penciptanya setelah dihantar untuk melihat dunia hanya selama 14 hari. Al Fatihah buat kakak ku...Noor Aniza Bt Md Aris

Saya anak perempuan sorang mak n ayah. Tengok  adik aku tu sibuk je ngendeng2. Dasar anak manja. haha. sebelah ayah tu Arwah mak ngah, kakak kepada ayah. Al Fatihah buat Mak Ngah





Leave A Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...